Alla inlägg under juni 2012

Av Terhi - 26 juni 2012 18:09

Midsommarafton hos Anna och Jouni flöt på utan några som helst krusiduller, trevligt var det :)

Underbart gott att äta, både till lunch och kvällen.. Me like...


Goda jordgubbar, grädde förstås som avslut på lunchen..


Malin valde att köra och det var vääldigt bra för oss då vi sparade in 650:-!! Det var det taxin skulle kosta därifrån!

Tack snälla Malin för skjutsen!


När vi kom hem strax efter tolvslaget och tog hunden på en promenad så hände det man INTE vill ska hända...

Den otäcka lilla hunden kastar sig i avföring!! Inte vilken som helst utan människoavföring! Fy fn :((

Den odören som följde med honom var inte rolig...


Nytt koppel och ett nytt halsband var bara att införskaffa för lukten satt fast i allt... Var tur att hunden gick att skrubba annars hade vi fått kasta honom med.... ;o)


Till något helt annat...


Det finns något som jag tycker riktigt illa om, det finns något som gör mig trött och hängig, ledsen, svullen och ger mig sådana smärtor och det är endometerios!


Jag verkligen hatar det... Jag har fått tillbaka det igen och det får mig att må så dåligt med ständiga smärtor...

(värre när menstruationen kommer...)

Min remiss har landat hos läkargruppen men de har ingen bemanning på den avdelningen i sommar så jag får vänta till de kommer tillbaka.. Usch...


Jag önskar att det kunde försvinna av sig själv men det gör det tyvärr inte..


Har googlat för att se om man kan göra något under tiden man väntar på att komma till läkaren/operation och de säger att om man avstår vissa saker i matväg så kan det lindra smärtan... Inte ta bort det helt men ändå minimera den något...


Insåg att det inte var mycket jag fick äta eller dricka :(...

Men jag kanske måste ge det en chans eller?


Kopierade in en liten lista på vad man bör undvika, vad man bör äta mer av och vilka vitaminer man ska äta...

Känns sisådär måste jag erkänna!


Produkter att undvika

Generellt vill man undvika mat som ökar Prostaglandin som stimulerar östrogennivån, vilket är den kvinnliga hormonen. Det är p.g.a obalans (för hög östrogenhalt) som endometriosen drivs. Det finns dock olika typer av Prostaglandin; E1(PGE1), E2(PGE2) och F2a(PGF2a) där endast den förstnämnda typen, E1 faktiskt kan lindra symptomen. De andra två bör undvikas eftersom de stärker symptomen.


Bör undvikas:

  • Socker, all typ av socker, kan producera mer syra som skapar en mer trivsam miljö för inflammation.)
  • Durumvete, innehåller fytinsyra som kan stärka endometrios symptomen. Dessutom innehåller den gluten som enligt undersökning visat att det påverkar endometriospatienter negativt.
  • Soja, innehåller fytinsyra också, men ännu högre halt som bl.a minskar mineral absorbtionen, speciellt kalcium.
  • Koffein, Ökar östrogenhalten
  • Alkohol, äter upp vitamin B som finns i levern. Levern har stor roll som rensar på överflödig östrogen.
  • Mjölk produkter eftersom de stimulerar de två dåliga typer av Prostaglandin. Undvik speciellt Mjölk och ost. För att hålla kalcium värdena uppe; vänd till sesam frön, mandlar, lax, sardiner, sjögrös, dadlar och t.ex tofu och apelsin juice.
  • Rött kött, höjer den andra dåliga prostaglandin, dessutom innehåller den tillväxt-hormoner som som innehåller östrogen. Ät mer nötter av alla slag för att komplettera.
  • Mättad fett har hög halt av fettsyror. De ökar produktion av de dåliga prostaglandinen. Finns i bl.a kokosnötsolja, palmolja, smör, margarin, späck, inälvor och friterad mat.
  • Raffinerade kolhydrater, t.ex vitt bröd, pasta, mjöl, kakor, tårtor
  • Konserveringsmedel och tillsatser

Det man borde äta mer av:

  • fullkorn (ej durumvete och råg)
  • bönor, ärtor och linser (bra för immunsystemet samt balanserar hormonerna)
  • brunt ris
  • Grönsaker (kål, blomkål, persilja, morötter etc) och frukt, speciellt rabarber, äpplen samt röda och lila bär som balanserar hormonerna
  • Havregryn
  • Lök (bra för immunsystemet)
  • Vitlök (bra för immunsystemet samt balanserar hormonerna)
  • Morötter (bra för immunsystemet)
  • Yoghurt (bra för immunsystemet)
  • Rabarber (bra för immunsystemet)
  • Grönt te (bra för immunsystemet)
  • Ingefära (bra för immunsystemet)
  • Nötter och frön (balanserar hormonerna)

Vitaminer:


  • magnesium som hjälper mot kramp vid menstruation
  • Zink, bra för immunsystemet och hjälper celler att reproducera sig och hjälper därmed med läkning.
  • kalcium eftersom nivån sjunker under mensturationen, samt för de som tar hormonbehandling som Zoladex så påverkar det bentätheten som kalcium hjälper mot.
  • järn
  • B vitamin bryter ner protiner, kolhydrater och fett i kroppen. Sägs hjälpa mot de känslomässiga symptom av endometrios.
  • vitamin A och C, bra för immunsystemet.
  • Vitamin E ökar kapaciteten av att bära syre i kroppen och ökar immunsystemet
  • selenium, tar man det med vitamin E hämmar den inflammation
Som nämnt ovan så är det individuellt, men generellt är det värt att testa, för om det hjälper så kan du minska på medicin, speciellt smärtstillande mediciner som det aldrig är bra att ta under lång tid. Det skadar inte att prova en diet.

Jaja... jag är ju inte livshotande sjuk iallafall!

Nej, nu ska jag fixa lite!


Kram T





Av Terhi - 20 juni 2012 16:44

Är såå glad att jag fick äran att fortsätta med min tidigare tjänst som projektledare :)

Valde att inte söka något annat nu när det är omorganisation iom att jag har mycket kvar att lära i min roll!

Tack Marie för förtroendet !


Igår körde jag och Lotta ner till Jönköping för att hämta hem kidsen, det gick bra att köra fram och tillbaka trots att jag hade Lotta "bromskloss" bakom mig hela vägen ;))


Hahaha!! Höll kanske inte riktigt hastigheten vid några tillfällen dock... Kan vara därför jag "tappade" bort henne så jag fick stanna och vänta in henne... heheh


Idag har vi träff hemma hos Kent (nuvarande chef) men jag avstår, är så trött och sliten pga mina "bekymmer"...

Men jag har till slut fått gehör från en läkare som skickar en remiss till Läkargruppen redan idag så förhoppningsvis så får jag en tid väääldigt snart så jag får bukt på allt :(

Tär verkligen på krafterna ...


Midsommarafton ska vi umgås med Anna och Jouni m.fl som vanligt, det ska bli så trevligt att träffas igen då det var länge sedan nu med tanke på att vi inte hade vår årliga date på nyårsafton heller!
Anna och Jouni får vackert sluta åka iväg runt nyår!! Skärpning på Er ;))


Väntar som vanligt på M, han är kvar på jobbet och som han sa så skulle han komma hem tidigt från jobbet... Igår var nog kl 19:30... Hehehe... Hoppas att det blir lite tidigare idag iallafall!
Om/när han kommer hem är det dags att ta en promenad i fin vädret!


Hahah... Blev upplyst av mina kära kollegor att det bara är 40grader varmt i Turkiet nu...
Undrar hur varmt det är när vi ska åka dit   hahah... får nog inhandla all solskyddskräm som går att köpa i Kumla!!

Jeeses, men vad härligt!


Ha det bäst!



Av Terhi - 18 juni 2012 21:24

Oj, vad tiden springer iväg!

Man inser det när det nu har blivit sommarlov för kidsen, Avve och Jocke har slutat nian och Tobbe har slutat femman!


Oj oj...

Här är mina fina men tyvärr har de fått slagsida ;o))

   


Jocke förresten ska hämtas hem från DH imorgon, Dreamhack... Han har varit där sedan i lördags och nu är det alltså slut..
Undrar hur gott de grabbarna "doftar" imorgon... Hahah!


Jag får ta med mig Wunderbaum och klädnypor... Träna på att andas genom munnen ;o))


Jag har blivit med en ny häst, en 9årig herre som är såå fin.. (tycker jag iallafall)

    

Här är de nya vännerna, mammas och deras 1 åriga hingst och min valack! De blev jätte bra vänner på en gång.


Självklart har jag kvar min prinsessa Breezan och hennes lilla prins!


Här kommer en bild på dem också!

 

 
Här ÄR han med stort H!! <3 <3 <3


På torsdag senast så får jag veta om jag har kvar min tjänst som projektledare eller om jag blir placerad någon annanstans..

Jobb på Ericsson i Kumla har man kvar sedan hänger det på om de tycker att man gör bättre nytta någon annanstans.. Jag hoppas på att få fortsätta iallafall!


Nu på fredag är det återigen midsommar, tror att det skulle vara lite regn och det är väl skönt... Annars är det ju inte midsommar eller ;))??


V28, då Ni... Då börjar min semester och det ska bli så underbart skönt att vara ledig!!


Ser verkligen framemot det iår! ( det gör man i och för sig varje år...)


En tripp till varmare breddgrader blir det sedan hoppas jag på att kunna nyttja båten lite mer än förra året...

Lär vara lätt att slå med tanke på att vi bara var ute en gång....


Nu är det dags att göra sig iordning för snart ska jag ha en date med JohnBlund då jag ska åka redan 06:30 imorgon..

Gäsp!

Ha det!





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Ordspråk på latin

 

 

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

Translate my blogg

Foton



Sommarbild vid Kumlasjön!

 

 

Längtar till sommaren :)

Mina 4-benta vänner :)

 

 

 

 Rakel Tyvärr inte med oss längre! Saknad❤️

Melker    Frigg   Tyvärr inte med oss längre! Saknad❤️

 

  Sveipur   

  Milton   

 

 

 

Blommor som jag älskar

 
Liljekonvalj, underbara och otroligt väldoftande!


 

Förgätmigej, dessa ljusblå blommor plockade jag alltid till min mor när jag var liten! <3

Fresia, den här vackra blomman fick pryda min brudbukett tillsammans med rosor!  
Tulpaner, underbara, krispiga :)


  

Rosor, vackra blommor som alla älskar tror jag!


Ovido - Quiz & Flashcards